متمرکز یا غیر متمرکز مساله این است!

از اولین روز فروش کالا و خدماتبر بستر وب، مساله نحوه انتقال وجه کالا و خدمات به صورت اتوماتیک و سریع مطرح شدو استارت آپهای موفقی چون Paypal به سرعت بازار خدمات پرداخت را تسخیر کردند و از بانکها و موسساتمالی که درگاههای پرداخت ارایه میکردند پیشی گرفتند. این کسب و کارهای جدید مفهومپول الکترونیکی   (E-money)را رایج کردند و سمینارها ومقررات گذاری های بسیاری حول محور پولهای الکترونیکی شکل گرفت.


 مشکل همه این خدمات دهندگان که مهمترین آنها رادر نمودار می بینید و همچنان جایگاه خوب و رو به رشدی دارند این است که به صورتمتمرکز حسابهای مشتریان را مدیریت می کنند و همگی وابسته به بانکها هستند و قوانینو مقررات زیادی برای فعالیتهای آنها وضع شده است. از نظر فنی هم احتمال هک شدنهرکدام یک از آنها وجود دارد و چه بسا وجوهات واریزی مشتریان را مصرف کنند وصرفاًتا مدتها فقط یک سری ارقام را بین حسابها رد و بدل کنند و زمانیکه به هردلیلمشتریان بزرگ بخواهند با آنها تسویه کنند به دلایل قراردادی از تسویه امتناع کنند.تجربه شخصی نگارنده این سطور نشان داده است که این شرکتها به دلیل کوچکتریناعتراضی و یا حتی ادعای مشکوک شدن به کرات وجوه را مسدود می نمایند.

غیرمتمرکز ها

با توجه بهمعضلات مذکور است که رمز ارز (Cryptocurrency) بیت کوین که اولین بار در سال 2009 پا به عرصه گذاشت با استقبالزیادی مواجه شد و به سرعت تکنولوژهای مکمل بلاک چین (Blockchain) توسعه پیدا کردند وابزارهای استخراج انواع رمز ارزها به صورت تخصصی توسعه یافتند.

اگرچه هنوزهیچ رمز ارزی توسط دولتها به رسمیت شناخته نشده و کشورهایی که مبادلات آنرا آزادمی دانند با آن به عنوان یک کالا  (Commodity) برخورد میکننداما منتهی آرمان تولیدکنندگان رمز ارزها اینست که به بانکها و دولتها نیازینداشته باشند و بتوانند آن را همانند طلا و نقره در ۱۰۰ سال گذشته با کالاهامعاوضه کنند و به عنوان واحد پول شناخته شوند.

در جدول زیر اندازه بازار 5 رمز ارز پرطرفدار را ملاحظه می کنید:


آنچه که ازروند تولید و توزیع و کاربرد رمز ارزها می توان دریافت این است که اگرچه این ابزارهمچنان نوپا سهم بالایی از تراکنشهای واقعی مالی را به دست نیاورده اند اما باتوجه به سختگیرانه تر شدن قوانین بانکداری و پولشویی و بالاگرفتن جنگ تحریمها وخودسری دولتها در پایمال کردن حقوق کسب و کارهای جوان به زودی استقبال در مناطقیاز جهان مانند ایران و ترکیه همانند آنچه که در روسیه طی دو سال گذشته رخ داده استافزایش چشمگیری خواهد یافت.

نهایت امر

آنچه که بهتوسعه استفاده از رمز ارزها کمک خواهد کرد به جز پیوستن بانکها که چندی است تحققپیدا کرده است و در حال گسترش است و به غیر از توسعه دستگاههای خودپرداز ATMATM بیت کوین؛ کاهشریسکهای ناشی از نوسانات نرخ این ارزها با ایجاد بازارهای پوشش ریسک قانون منداست.

به علاوهبانکها باید پذیرند که بر اساس رمز ارزها انواع ضمانت نامه ها را صادر کنند و درخرید و فروشهای بزرگ بین المللی موسساتی بپذیرند که بیمه نامه ها و تاییداتدرخواستی حمل و ترخیص و امثالهم را بر مبنای رمز ارز مندرج در بارنامه صادرنمایند. در این صورت است که ارزش بازاری این رمز ارزها افزایش می یابد و دستکاریقیمتی و نوسان گیری از آنها کمتر میشود. 

ما در ویزاکارت علاوه بر ارائه خدمات فروش مستقیم امکان تبدیل انواع رمز ارزها و ارزهای دیجیتال به یکدیگر را فراهم نموده ایم. شما می توانی علاوه بر خرید نسبت به تبدیل این ارزها به یکدیگر نیز اقدام نمایید.


  بیت کوینارزهای مجازی

تمامی حقوق این سایت برای ویزاکارت محفوظ است.